НБУ затвердив Положення про використання електронного підпису та електронної печатки.

Документ

Постанова Правління НБУ від 20.12.2023 р. № 172 «Про затвердження Положення про використання електронного підпису та електронної печатки»

Коментар

НБУ постановою від 20.12.2023 р. № 172 (Постанова № 172) затвердив Положення про використання електронного підпису та електронної печатки (Положення № 172). Проаналізуємо основні норми цього документу.

Спершу зазначимо, що вимоги Положення № 172 поширюються на суб’єктів електронної взаємодії (п.4 Положення № 172), тобто на НБУ, установи, клієнтів установ, контрагентів установ та комерційних агентів установи (пп.10 п.2 Положення № 172). Додамо, що установою, відповідно до пп.15 п.2 Положення № 172, є банк, небанківська фінансова установа, особа, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, державне регулювання та нагляд за діяльністю якої здійснює НБУ, небанківський надавач платіжних послуг, оператор платіжної системи, технологічний оператор платіжних послуг.

Положення № 172 визначає порядок використання електронного підпису (ЕП) та електронної печатки під час створення, оброблення та зберігання електронних документів у банківській системі України та на ринках небанківських фінансових послуг, а також при наданні платіжних послуг (п.1 Положення № 172).

Відповідно до п.19 Положення № 172 установа самостійно приймає рішення про використання того чи іншого виду ЕП та електронної печатки з дотриманням вимог законодавства України з питань електронних довірчих послуг, електронного документообігу, Положення № 172, нормативно-правових актів НБУ. При цьому установа зобов’язана розробити внутрішні документи, в яких має встановлюватися порядок створення і засвідчення електронної копії з паперового документа, а також інші правила, перелік яких наведено в п.10 Положення № 172.

Під час створення, оброблення та зберігання електронних документів використовуються наступні види електронного підпису та електронної печатки (п.15 Положення № 172), правила використання яких розписані у відповідних розділах Положення № 172:

  • кваліфікований ЕП (КЕП) (розділ ІІІ);
  • цифровий власноручний підпис (ЦВП) (розділ IV);
  • удосконалений електронний підпис (УЕП) з кваліфікованим сертифікатом (розділ V);
  • удосконалений електронний підпис (УЕП) (розділ VІ);
  • ЕП НБУ (розділ VІІ);
  • простий ЕП (розділ VІІІ);
  • кваліфікована електронна печатка (розділ IX);
  • електронна печатка з кваліфікованим сертифікатом (розділ X);
  • удосконалена електронна печатка (розділ XІ).

Використання УЕП, удосконаленої електронної печатки та простого ЕП здійснюється на підставі договору між установою і клієнтом, який укладається в письмовій формі після проведення відповідної ідентифікації та верифікації клієнта. Договір має містити:

  • умови та порядок (процедуру) визнання установою і клієнтом правочинів у вигляді електронних документів із використанням УЕП, удосконаленої електронної печатки або простого ЕП відповідно;
  • умови щодо розподілу ризиків збитків, що можуть бути заподіяні підписувачам і третім особам у разі використання простого ЕП, УЕП або удосконаленої електронної печатки відповідно (п.17 Положення № 172).

При використанні ЕП необхідно враховувати наступне:

  • ЕП є обов’язковим реквізитом електронного документа (п.5 Положення № 172);
  • вимоги Положення № 172 щодо використання ЕП не можуть тлумачитися суб’єктами електронної взаємодії як такі, що обмежують права суб’єктів електронної взаємодії вчиняти правочини у вигляді паперових документів (змінювати, доповнювати або припиняти дію електронних документів паперовими документами чи в іншій не забороненій законодавством України формі і навпаки) чи в усній формі, якщо законом не встановлено обов’язок вчиняти правочин у письмовій формі (п.6 Положення № 172);
  • особа, що підписала електронний документ ЕП, у такий спосіб засвідчує, що ознайомилася з усім текстом документа, повністю зрозуміла його зміст, не має заперечень до тексту документа (або її заперечення внесені як окремий реквізит документа) і свідомо використала свій ЕП у контексті, передбаченому документом (підписала, затвердила, погодила, завізувала, засвідчила, ознайомилася) (п.8 Положення № 172);
  • установа зобов’язана після створення електронного документа надати можливість клієнтові отримати примірник цього електронного документа з усіма потрібними реквізитами на адресу електронної пошти, зазначену клієнтом або надати електронний документ в інший спосіб, узгоджений із клієнтом. Установа зобов’язана надати клієнтові на його вимогу засвідчену паперову копію електронного документа (п.18 Положення № 172);
  • установа зобов’язана забезпечити можливість перевірки цілісності та справжності електронних документів, створених з використанням технології, визначеної установою. Обов’язок доведення цілісності та справжності електронних документів, створених з використанням технології, визначеної установою, покладається на установу (незалежно від технологічних можливостей і компетенцій персоналу установи) (п.7 Положення № 172).

Звертаємо увагу, що ЕП має юридичну силу незалежно від технологій, що застосовуються для створення ЕП, якщо відповідає умовам, зазначеним у п.13 Положення № 172:

  • електронні дані, що використовуються для створення ЕП, є унікальними та однозначно пов’язані з підписувачем і не пов’язані з жодною іншою особою;
  • ЕП дає змогу однозначно ідентифікувати підписувача;
  • технологія використання ЕП забезпечує підписувачу під час підписання контроль електронних даних, які підписуються, та електронних даних, які використовуються для створення ЕП;
  • під час перевірки відповідно до затвердженого в установі порядку не виявлено будь-яких змін в електронному документі;
  • під час перевірки відповідно до затвердженого в установі порядку не виявлено будь-яких змін ЕП після підписання електронного документа.

Постанова № 172 набрала чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, – 23 грудня 2023 р., крім п.1 – 3, 5 цієї Постанови, які набрали чинності 31 грудня 2023 р. (п.8 Постанови № 172)1. Постанову Правління НБУ від 14.08.2017 р. № 78 «Про затвердження Положення про застосування електронного підпису та електронної печатки» визнано такою, що втратила чинність (п.5 Постанови № 172).

1 Постанову № 172 офіційно опубліковано на офіційному Інтернет-представництві НБУ 22.12.2023 р.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *